26 juni 2017

Brian Wansink (dieetgoeroe): “van kleine borden val je af”

Volgens mij is het beste dieet om iedere ochtend op de weegschaal te gaan staan. Dit is althans mijn ‘kuur’: weeg ik meer dan 75 kilo, dan geen koekje bij de koffie en een extra kilometer trimmen; weeg ik minder dan 75 kilo, dan wordt het tijd voor de progrestaart (van WalterVanErven, inderdaad) en wellicht een enkele Trappist. In alle andere gevallen (weegschaal zegt: 74 kg < gewicht <76 kg) doen we ‘normaal’ op culinair gebied (2,5 piepers, 2 ons groente, 1 ons vlees). Dieetgoeroes wantrouw ik, zeker als die goeroes ook nog eens een sociaal-wetenschappelijk sausje over hun dieetadviezen gieten. Het lijkt mij nogal voor de hand liggen dat we sinds het onderzoek van Roos Vonk / Diederik Stapel dit soort onderzoek over voeding moeten wantrouwen. Vonk-Stapel hadden gevonden dat vleeseters hufters zijn, maar natuurlijk zijn we dat helemaal niet, zoals al snel bleek toen de fraude in het onderzoek aan het licht kwam. Maar mensen zijn hardleers. Brian Wansink is, of was, ook een dieetgoeroe met wetenschappelijke wortels. Zijn onderzoek had uitgewezen dat je er op vele manieren voor kon zorgen minder calorieën tot je te nemen, bijvoorbeeld door van kleinere borden te eten. Volgens mijn krant had hij dit soort resultaten in ‘honderden wetenschappelijke artikelen’ aangetoond. Honderden (!!!) artikelen die zijn gelijk aantoonden en die hem topfuncties in het openbaar bestuur, roem en een aanstelling bij een van de topuniversiteiten opleverden. Je vraagt je af of dan niemand bij Cornell University ooit van wijlen Karl Popper had gehoord toen ze Brian Wansink een aanstelling gaven. Als alles in het wetenschappelijke werk van Wansink zo mooi klopt, kan dat dan wel kloppen?  En, inderdaad, hij blijkt alweer enkele maanden geleden ontmaskerd te zijn. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen