17 juni 2013

René Medema: geef mij geld, dan genees ik u van kanker

Van kankeronderzoek weet ik niet heel erg veel. Wel weet ik dat heel veel medicijnen die tegen kanker ontwikkeld worden, uiteindelijk toch niet zo effectief zijn. Dat komt omdat tumorcellen uiteindelijk maar heel weinig verschillen van gezonde cellen. Een medicijn tegen zieke cellen kan dan ook makkelijk gezonde cellen aantasten. Dan is het middel misschien niet erger, maar ook niet veel beter dan de kwaal. Dat heb ik niet van mezelf, maar dat heb ik kankeronderzoeker Hans Bos uit Utrecht horen zeggen. Hans Bos is een eminent biochemicus, en ik ken hem uit mijn studententijd aan de VU (maar ben hem na 1973 uit het zicht verloren). Hij was toen 100 % integer en zal het nog steeds zijn. Als hij dus zegt dat het een illusie is te denken dat over 20 jaar kanker genezen zal zijn, dan geloof ik dat. Maar wat zegt René Medema vandaag in het nieuws? Juist, over twintig jaar is kanker genezen. Nou ja, niet helemaal, maar toch wel voor 90%. En o ja, dan moet het Antoni van Leeuwenhoekziekenhuis, waar Medema directeur is, ook wel meer geld krijgen. Anders gaat het misschien ook niet lukken. Dus, of we even allemaal een euro willen overmaken naar het ziekenhuis van Medema. Dan geneest Medema u over 20 jaar van kanker. Gegarandeerd. Wel zorgen dat u voor die tijd geen kanker krijgt.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen